Miesiąc: Luty 2021

Kasza gryczana na pożywne i ciepłe śniadanie

Śniadanie na ciepło to propozycja nie tylko na jesień czy zimę. Są osoby, które lubią zjeść taki posiłek bez względu na to, jaka jest pora roku. Takie jedzenie rozgrzewa organizm i wzmacnia. Jednym ze składników śniadania warto uczynić kaszę gryczaną. To z różnych względów bardzo dobry wybór.

Jakie zalety ma kasza gryczana?

Ten znany od bardzo dawna produkt żywnościowy ma wiele zalet. Kasza jest pożywna. Nie trzeba jeść jej dużo, aby się najeść. Jest smaczna. Ma wiele dobrych dla organizmu składników. Kasza gryczana to jeden z tych produktów, którym osoby dbające o zdrowie powinny się zainteresować. Jest źródłem białka i błonnika pokarmowego. Ma witaminy z grupy B, wapń, magnez, żelazo. Nie zawiera glutenu, więc mogą jeść ją osoby z nadwrażliwością na ten składnik oraz chore na celiakię. Niski indeks glikemiczny kaszy gryczanej czyni z niej produkt dobry dla diabetyków.

Dlaczego wybrać kaszę gryczaną na śniadanie?

Warto wybrać kaszę na pierwszy posiłek dnia z różnych względów. Po posiłku z kaszą gryczaną nieprędko odczuje się głód. Łatwo będzie wytrwać do obiadu bez podjadania. Wzmacnianie się przekąskami, zwykle słodyczami albo innymi niezdrowymi produktami, to zły nawyk. Sprzyja tyciu. Można pozbyć się tego nawyku, jedząc pożywne śniadanie. Kasza gryczana to produkt wartościowy. Dostarczy się do organizmu wiele składników, które są mu potrzebne do dobrego funkcjonowania. Jest to ciepły posiłek, co ma duże znaczenie zimą i późną jesienią. Śniadanie z kaszą gryczaną:

  • pozwoli się najeść;
  • uchroni przed podjadaniem;
  • sprzyja przy odchudzaniu;
  • jest zdrowe;
  • wzmocni i rozgrzeje.

Co pasuje do posiłku z kaszą?


Kaszę gryczaną warto łączyć z warzywami. To idealne zestawienie pod względem smaku i super propozycja na rzecz odporności i zdrowia. Warzywa mogą być surowe, kwaszone, gotowane czy smażone. Gdy potrzeba czegoś jeszcze, to jest duża dowolność. Wiele produktów żywnościowych pasuje do tej kaszy. Można połączyć ją z sosem pieczarkowym i surówką. Znakomity pomysł na śniadanie to także kasza gryczana, jajka sadzone i ogórek kwaszony. Kaszę można zestawić z sałatką złożoną z sera żółtego i warzyw. Nie trzeba mieć bogato zaopatrzonej lodówki, by znaleźć coś, co można do niej dodać.

Kasza gryczana to znakomity wybór na śniadanie. Z czym się ją poda, to będzie zależeć i od czasu na zrobienie posiłku. Przyrządzenie ciepłego zdrowego śniadania z kaszą nie musi trwać długo. Kasza może być ugotowana wcześniej i tylko odgrzeje się potrzebną jej ilość. Pokrojenie innych produktów nie zajmie wiele czasu. Jeśli jest czas, by przygotować coś specjalnego, to można zrobić i bardziej wymagający posiłek. Śniadanie jest bardzo ważne.

 

Kasza, którą warto polubić

Kasza gryczana ze strony www.bee.pl ma dość charakterystyczny smak, co sprawia, że jedni za nią przepadają, inni zaś kręcą na nią nosem. Przyrządza się z niej samodzielne dania, zagęszcza nią zupy, dodaje do farszu, formuje pyszne kotleciki jarskie, albo nadziewa nią swojską kaszankę. Nadaje się też na desery – tu warto przywołać postać Anny Jagiellonki (1523 –1596), której zawdzięczamy przepis na słodką leguminę. Na „królewską kaszę Anny Jagiellonki” oprócz niepalonej kaszy gryczanej, składały się jaja, mleko, rodzynki, cukier, masło, wanilia i skórka z cytryny. Całość posypana była cukrem pudrem i udekorowana konfiturą wiśniową. Niebo w gębie, czyż nie?

Która lepsza – palona czy niepalona?

Kaszę gryczaną otrzymuje się z obłuskanych nasion gryki zwyczajnej. Handel oferuje kaszę w dwóch rodzajach: niepaloną lub paloną. Czy jest jakaś różnica? Tak, podczas wypalania kasza nie tylko zmienia kolor (na rudawy) i zyskuje ten cudowny dla wielu, lekko orzechowy smak, ale traci też część witamin z grupy B oraz przeciwutleniaczy. Obniża się także jakość białka. Jednakże wysoka temperatura nie wpływa negatywnie na zawarte w kaszy składniki mineralne, w tym na cenny magnez. Jeżeli zatem wolisz kaszę paloną, nie ma powodu, abyś z niej rezygnował, bo nawet po wyprażeniu jest ciągle wyjątkowo zdrowa.

Kasza gryczana – właściwości odżywcze i zdrowotne

Co takiego jest w kaszy gryczanej, że uchodzi za jedną z najzdrowszych kasz? Przede wszystkim dobrze przyswajalne białko o wysokiej wartości odżywczej, dużo błonnika, witaminy z grupy B, magnez, potas, żelazo, cynk i selen, a także cenne antyoksydanty, w tym rutyna i kwercetyna, które wzmacniają naczynia krwionośne i obniżają ryzyko wystąpienia żylaków i tzw. pajączków.

Ze względu na zawartość wielu cennych związków, kaszę gryczaną powinny włączyć do diety w szczególności:

  • osoby z nadwagą – dzięki wysokiej zawartości białka i błonnika jest bardzo sycąca, przez co nie ma mowy o podjadaniu między posiłkami
  • ciepiące na zaparcia – za sprawą błonnika dobrze reguluje pracę jelit
  • z nadciśnieniem – kasza gryczana jest bogata w magnez i potas, które obniżają nazbyt wysokie ciśnienie krwi
  • przy anemii – dzięki dużej zawartości żelaza dobrze wpływa na jakość krwi
  • osoby z celiakią i nietolerancją glutenu – kasza gryczana jest naturalnie pozbawiona glutenu.

Jak gotować kaszę gryczaną?

Gotowanie kaszy to czysta przyjemność, więcej, można pokusić się o stwierdzenie, że stanowi ona wymarzony produkt dla zagonionych, którym

  1. Zagotuj 2 szklanki wody z 1 łyżeczką soli
  2. Wsyp 1 szklankę kaszy gryczanej palonej, zamieszaj i trzymaj na ogniu, aż zawrze, po czym zmniejsz płomień i przykryj pokrywką
  3. Gotuj na małym ogniu przez 15 min, następnie zdejmij z ognia i odstaw na kolejne 15 min, tak, aby doszła. Wyjdzie cudownie aromatyczna, puszysta i sypka.

 

Jakie są właściwości odżywcze kaszy gryczanej?

Kasza gryczana (https://www.bee.pl/9080-kasza-gryczana) ze względu na swoje właściwości, witaminy i minerały zyskuje na wartości nie tylko jako umiarkowany dodatek do dań głównych. Kasza gryczana obniża poziom cholesterolu, reguluje ciśnienie krwi i posiada potencjalne właściwości antynowotworowe.

Czym jest kasza gryczana i jaką ma historię?

Ziarno gryki (hreczana) to zazwyczaj ziarno, którego właściwości i wartość odżywcza są już znane. Hunowie znali ziarno gryki, ale jako koczownicy nie byli w stanie sprowadzić go do Europy. Gryka była dobrze znana w kluczowych obszarach Europy w okresie neolitu. W XIII-IV wieku jego uprawa rozprzestrzeniła się na całą zachodnią część Unii Europejskiej.

Jak wygląda roślina gryki?

Drobne brązowe i trójkątne ziarna są owocami małych roślin o długości ok. 60 cm, które często rodziły pachnące rośliny o białym odcieniu. Może przybierać kolor różowy. Gryka jest najłatwiejszą rośliną uprawną do znalezienia, np. na Lubelszczyźnie, gdzie roślinność jest bujna.

Jakie są właściwości zdrowotne kaszy gryczanej?

Kasza gryczana jest doskonałym źródłem niezbędnego białka, którego zawartość waha się od 10 do 16 procent. Jest to białko łatwiej strawne niż białka występujące w zbożach, a ma podobną wartość ze względu na białko roślin strączkowych. Kasza gryczana jest bogata w unikalne białka egzogenne, czyli przede wszystkim lizynę, której organizm nie jest w stanie wytworzyć, ale musi być dostarczana z pożywieniem. Lizyna jest niezbędna, szczególnie w budowaniu białek, zwłaszcza w mięśniach i kościach. Ma pozytywny wpływ na stan psychiczny. Naukowcy szacują, że spożycie 100 g kaszy gryczanej wystarcza do zaspokojenia dziennego zapotrzebowania na niezbędne aminokwasy.

Jak kasza gryczana może być pomocna w odchudzaniu?

Błonnik pokarmowy jest bogaty w gryce, gdy zawartość frakcji rozpuszczalnej właściwej wynosi 3-7%, a frakcji nierozpuszczalnej właściwej 2-3%. Frakcja nierozpuszczalna stymuluje perystaltykę przewodu pokarmowego i organicznie wiąże kwasy żółciowe i wodę. Błonnik obniża poziom cholesterolu, zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej i obniża poposiłkowy poziom cukru we krwi. W 100 gramach gryki spożywa się 20-30% zalecanego dziennego spożycia rozpuszczalnego błonnika dla prawidłowego trawienia. Ponadto, kasza gryczana ma niski indeks glikemiczny, wynoszący 54, więc może być włączona do planów dietetycznych osób z cukrzycą. Zrównoważona dieta może być kluczem do ubezpieczenia zdrowotnego i poprawy stanu zdrowia.