Kasza gryczana (https://www.bee.pl/9080-kasza-gryczana) ze względu na swoje właściwości, witaminy i minerały zyskuje na wartości nie tylko jako umiarkowany dodatek do dań głównych. Kasza gryczana obniża poziom cholesterolu, reguluje ciśnienie krwi i posiada potencjalne właściwości antynowotworowe.

Czym jest kasza gryczana i jaką ma historię?

Ziarno gryki (hreczana) to zazwyczaj ziarno, którego właściwości i wartość odżywcza są już znane. Hunowie znali ziarno gryki, ale jako koczownicy nie byli w stanie sprowadzić go do Europy. Gryka była dobrze znana w kluczowych obszarach Europy w okresie neolitu. W XIII-IV wieku jego uprawa rozprzestrzeniła się na całą zachodnią część Unii Europejskiej.

Jak wygląda roślina gryki?

Drobne brązowe i trójkątne ziarna są owocami małych roślin o długości ok. 60 cm, które często rodziły pachnące rośliny o białym odcieniu. Może przybierać kolor różowy. Gryka jest najłatwiejszą rośliną uprawną do znalezienia, np. na Lubelszczyźnie, gdzie roślinność jest bujna.

Jakie są właściwości zdrowotne kaszy gryczanej?

Kasza gryczana jest doskonałym źródłem niezbędnego białka, którego zawartość waha się od 10 do 16 procent. Jest to białko łatwiej strawne niż białka występujące w zbożach, a ma podobną wartość ze względu na białko roślin strączkowych. Kasza gryczana jest bogata w unikalne białka egzogenne, czyli przede wszystkim lizynę, której organizm nie jest w stanie wytworzyć, ale musi być dostarczana z pożywieniem. Lizyna jest niezbędna, szczególnie w budowaniu białek, zwłaszcza w mięśniach i kościach. Ma pozytywny wpływ na stan psychiczny. Naukowcy szacują, że spożycie 100 g kaszy gryczanej wystarcza do zaspokojenia dziennego zapotrzebowania na niezbędne aminokwasy.

Jak kasza gryczana może być pomocna w odchudzaniu?

Błonnik pokarmowy jest bogaty w gryce, gdy zawartość frakcji rozpuszczalnej właściwej wynosi 3-7%, a frakcji nierozpuszczalnej właściwej 2-3%. Frakcja nierozpuszczalna stymuluje perystaltykę przewodu pokarmowego i organicznie wiąże kwasy żółciowe i wodę. Błonnik obniża poziom cholesterolu, zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej i obniża poposiłkowy poziom cukru we krwi. W 100 gramach gryki spożywa się 20-30% zalecanego dziennego spożycia rozpuszczalnego błonnika dla prawidłowego trawienia. Ponadto, kasza gryczana ma niski indeks glikemiczny, wynoszący 54, więc może być włączona do planów dietetycznych osób z cukrzycą. Zrównoważona dieta może być kluczem do ubezpieczenia zdrowotnego i poprawy stanu zdrowia.